Forbruker

/Forbruker

Forbruker som skal selge bolig etter 1.1.2022.

Er du selger av bolig, se menyen Eltakstmenn, og innledende tekst, for orientering.

Er du kjøper av bolig, se om det er spesifisert noen steder i prospekt at det er utført noen form for oppussing, nyinstallasjoner eller andre områder det er utført elektrisk arbeid.

Etter 1.1.1999, skal alle elektriske arbeider leveres med dokumentasjon over hva som er utført. Den skal inneholde en samsvarserklæring, risikovurdering, testdokumentasjon og sluttkontrollrapport med måleverdier, bruksanvisning på montert utstyr, feks innstøpingsdybde på varmekabler, og ikke minst en oppdatert kursfortegnelse. Åpne sikringsskapet, og se om du ser mye som er umerket, og om det er samsvar med innmontert utstyr, og det som er påført kursfortegnelsen. Sjekk feks om komfyrkurs er på minimum 20 ampere i en ordinær bolig.  Er det mye umerket, dvs mange sikringskurser som ikke har noen beskrivelse av hva de dekker, tyder det på ufagmessig utførelse, og vår anbefaling er at du velger et annet objekt.

Dette fordi du da ikke vil motta noen lovpålagt dokumentasjon, og heller ikke vet noe om tilstanden, er vår erfaring.

Ofte har selger da benyttet enten ufaglærte innen elektro, eller fått utført svart arbeid, til elektroarbeidene. Kostandene med å få et annet firma til å gjøre evalueringen, vil beløpe seg til flere titusener vanligvis.
Har du allerede kjøpt bolig, og er havnet i situasjonen, anbefales at du kontakter en eltakstmann, med utdanning innen skadetakst / eierskiftesaker, for bistand.

En oversikt over eltakstmenn som har kunnskap om bistand på det ene eller andre nivået vil bli synliggjort etter som kandidater består kurs og eksamen innen eltakst på dette nye eltakstkonseptet. Spør om vedkommende har gjennomført skadetakst / eierskifteutdanning. Dersom ikke, anbefales å spørre en annen med denne utdanningen dersom du er i en eierskiftesak.

Spesielt i forhold til rettssaker og eventuelle forberedelser til det, er det nyttig med erfaring fra dette området, fordi det er to vidt forskjellige måter å bygge opp rapporter på, om du er selger og kun skal ha en tilstandsvurdering, eller om du skal ha en tilstandsvurdering med henvisning til hjemmelsgrunnlag for bruk i rettsapparatet.

Det selges elektrisk materiell og ulovlige elektroarbeider for ca 10 milliarder kroner årlig, som monteres ulovlig i Norske hjem. Det er ditt ansvar som boligeier å vite noe om tilstanden på elanlegget. Dette er hjemlet i forskriften som heter Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg, § 9. Videre er det hjemlet i «Lov om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr», § 2. Foreligger det ingen tilstandsvurdering av elanlegget, og du har veldig lyst på objektet, få bistand fra en eltakstmann. Ved å undervurdere elanleggets viktighet, vil du ofte påta deg ekstraomkostninger i mange hundre tusen kronersklassen. Flere boligkjøpere våre utdannede eltakstmenn har bistått, har fått seg noen svært alvorlige overraskelser, være seg både i nye og brukte boliger.

Sameier / borettslag
Dersom du vurderer å kjøpe et objekt i et sameie / borettslag, etterspør også om det foreligger noen eltakst / tilstansvurdering av fellesanlegget, i tillegg til tilstanden i selve boligen. Du bør også etterspørre om det foreligger noen tilstandsvurdering av bygningsmassen forøvrig. Spesielt ser vi at leiligheter med fjernvarme kan ha store oppvarmingskostnader, fordi det forekommer store varmetap.

Kontroller også den økonomiske situasjonen til sameiet / borettslaget, i tillegg til å vurdere noen av de siste årenes årsberetninger. Flere av våre utdannede eltakstmenn har orientert om at flere av deres kunder har informert om store planlagte kostnader, som ikke var synliggjort i prospekt.

Sjekk også opp med foretningsfører hva oppvarmingskostnadene har ligget på i den aktuelle boligen de siste årene. Vi er kjent med at enkelte velger å sette ned felleskostnadsfaktura like før boligsalg, slik at husleien ser hyggeligere ut, enn den faktisk er.

Bruk kvalifiserte eltakstmenn til evalueringer av elanleggene, de har utdanning i slike evalueringer, som krever spesialistutdannelse.

Noen av våre utdannede eltakstmenn er noen av landets mest erfarne på området. Kjøper du leilighet i en blokk i 1 etg, sjekk hva som er i etagen under / over den potensielle boligen. Leiligheter i nærheten av en hovedtavle / transformator vil kunne ha økt elektromagentisk felt/stråling som nær nabo til slike sentrale rom. Det samme forholdet gjelder for bedrifter. Eltakstmenn utdannet ved Elektroskolen vil ha fått grunnopplæring i risiko ved elektromagnetisk stråling, og skla ha instrument for avlesing av slike verdier i 50 Hz området.